پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شب گذشته با تجلیل از هنرمندان موسیقی نواحی به کار خود پایان داد.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در سالن خواجه نصیر شهر کرمان برگزار شد.

مراسم اختتامیه پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران با روی صحنه آمدن گروه اساتید متشکل از استادان موسیقی اقوام ایران شروع شد که هر یک روی صحنه چند دقیقه‌ای به اجرای موسیقی نواحی منطقه خود پرداختند.

در ادامه محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان روی سن دعوت شد و ضمن خیر مقدم به حضار گفت: ان‌شاالله بتوانیم در سال‌های آینده کمی و کاستی را برطرف کنیم. جشنواره امسال ٢٠٠ مهمان از اقصی نقاط ایران داشت از ٢١ استان که شاهد شور و نشاط بیشتر در کرمان بودیم.

وی افزود: امسال با تلاش آقای صدری شاهد برگزاری نمایشگاه ساز در حاشیه این جشنواره بودیم، همچنین با کمک دوستان در صندوق اعتباری هنر مسئله بیمه هنرمندان نیز مرتفع شد. علاوه بر این، یکی دیگر از اتفاقات خوب و مهم در این جشنواره افتتاح نقارخانه بازار پس از سال‌ها بود که ان‌شاالله با همکاری مدیران تداوم داشته باشد.

اجرای گروه میسان بخش بعدی این برنامه بود.احمد صدری دیگر سخنران برنامه بعد از اجرای گروه خوزستانی گفت: امیدوارم بتوانیم با برنامه‌ریزی منسجم در خدمت اهالی هنر در داخل و خارج از کشور باشیم. از کارهای خوب هنرمندان حیرت‌زده شدم، باوجود اینکه گفته می‌شد این موسیقی مرده و حیات ندارد اما این جشنواره ثابت کرد که این‌طور نیست.

بعد از صبحت‌های دبیر جشنواره، بیانیه ستاد جشنواره توسط فریبرز رستمی پژوهشگر موسیقی نواحی قرائت شد. اجرای گروه «دیو سالار» از استان مازندران بخش بعدی برنامه بود. بعد از اجرای گروه مازنی، از معاون امور هنری وزارت ارشاد برای سخنرانی به روی صحنه دعوت شد.

سیدمحمد مجتبی حسینی در این مراسم گفت: شاید نخستین تعریف از موسیقی تعبیر مکرری است که می‌گوید: آن هنگام که زبان از بیان احساسات باز می‌ماند موسیقی آغاز می‌شود. انسان در گذر عمر خود غم، عشق و امید و بیم و اندوه و سایر حالات حسی را تجربه می‌کند، و عواطف آدمی آنگاه از بیان زبانی خارج می‌شود و نیازمند زبانی خواهد بود که ژرفای بیشتر، اقتضائات ناب انسانی‌اش فراتر از حدود کلمات و عبارات باشد. اما اگر حس و حالی ورای عواطف شخصی باشد و حس مشترک میان اجتماعی از انسان‌ها، بیان آن چگونه خواهد بود؟

وی افزود: چگونه می‌توان شور و عشق و اندوه شادمانی قومی را به زبان بی‌زمان نغمه‌ها بازگفت و آن را از کران‌مندی گذر داد؟ نغمه‌هایی که بیانگر احساسات، عواطف، و حالات جمعی می‌شوند ناگزیر با آیین‌ها گره می‌خورند و در بستر تاریخ شکلی می‌یابند و سرمایه سترگی می‌شوند.

او ادامه داد: سرمایه‌ای که وجوه و ظرایف بسیار دارد، اینگونه نغمه‌ها را به قراری مشترک موسیقی مقامی و نواحی می‌خوانیم، یکی از وجوه آیین‌مندی موسیقی نواحی است، نغمه‌ها هرکدام روایتی هستند از انسان، و زندگی، آدمی و طبیعت، ما و جهان پهناوری که در اطراف‌مان می‌بینیم را و این‌همه با رسوم و روش‌ها و آداب پیوند دارد و در تمامی حیات گویی همزاد ماست. سور و سوگ، طرب و طاعت، بر مدار و قراری استوارند چنان که شادی و  شادمانی‌اش هیچ‌وقت از چارچوب شناخت قدر انسان و مرتبه عالی او خارج نمی‌شود و در غمناکی‌اش همچنین، آنچنان عواطف انسانی در لایه‌های عمیق موسیقی نواحی ممزوج شده که در شادیانه‌ها رگه‌ای از اندوه فراق و در غمگنانه‌ها نور امید، توکل کوشش هویداست.

حسینی همچنین گفت: مانند کویری که در عین تفدیدگی و حرور به روشنایی کاریز گلستان می‌شود، این صفت ما را به ویژگی دیگری رهنمون می‌شود و آن خاصیت آیینگی است. موسیقی نواحی با قدیمی‌ترین نغمه‌ها و به واسطه توامانی‌اش با اقوام و اقلیم‌های رنگارنگ ایران‌زمین آیینه‌ای است که می‌توانیم در آن تصویر بی‌دریغ و دروغی را مشاهده کنیم، از بلندای تاریخ و  از تمامی جغرافیای وطن و این امکان ارمغان کمی نیست برای شناخت فرهنگی که از آن برآمده‌ایم و به قرن‌ها بالیده‌ایم.

او تأکید کرد: جهان جایگاه شناختن و آموختن است و به آسانی پیداست که نیاموختگان و نشناختگان بهره‌ای جز حرمان و هجران نخواهند اندوخت. ملت سرافراز، رشید و متدین ایران باتجربه عمر سرزمین خود و با امید به فرداها به درستی می‌دانند که سرمایه ثمین‌شان شناخت میراث راستین نیاکانشان خواهد بود. خاصه میراثی که نمود خرد، احساسات و آنات جمعی است. معروف است این نکته حکمت‌آمیز که آینده از آن ملتی است که گذشته خود را بشناسد. گنجینه شنیداری موسیقی نواحی افزون بر تمام صفات پیش گفته در جهان نو که قدر تفاوت رنگ‌های رنگین کمان را شناخته و فرهنگ‌های مختلف را منبع الهام و مصدر نوآوری می‌داند، داشته کم‌نظیری است.

حسینی ادامه داد: موسیقی نواحی آیینه روشنی برای تماشا و گفتگوست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره یکی از وجوه همت خود را روی موسیقی اصیل و الهام‌بخش نواحی می‌داند و برای ارتقا بیشتر و توجه کامل‌تر و برنامه‌ریزی‌های کلان می‌کوشد. موسیقی نواحی در طرح آمایش هنر ایران و در ساماندهی رویدادها جایگاه ویژه دارد که امیدواریم به همت و حمیت استادان برجسته و مدیران کاردان عرصه موسیقی به جایگاه شایسته خود برسد.

معاون وزیر در پایان نیز گفت: در پایان عرایضم از آقایان علی ترابی، علی ثابت‌نیا و احمد صدری برای کوشش‌هایی که داشته‌اند ممنونم و از آنها می‌خواهم از همین امشب کار جشنواره ۹۸ را آغاز کنند و مانند جشنواره موسیقی فجر طی ماه‌های آینده تدوین آیین‌نامه جشنواره موسیقی نواحی را با بهره‌مندی از آراء تمامی کارشناسان این حوزه داشته باشند.

سپس در ادامه مراسم از آقایان حسینی، ملانوری، علیزاده برای تجلیل از کهنسال و کم‌سن‌ترین هنرمند به روی صحنه دعوت شد. انیدوست فلاحتی از ایلام به عنوان پیشکسوت موسیقی نواحی و حسن عیسی‌پور هنرمند جوان ١۶ ساله مورد تقدیر به صورت نمادین قرار گرفتند. همچنین از تمامی اعضای شرکت‌کننده در این جشنواره با لوح سپاس و جوایز نقدی تقدیر و تشکر شد. اجرای دف‌نوازی منطقه کردستان پایان‌بخش مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود.


ه خ/ ص گ

این مطلب را به اشتراک بگذارید